یادداشت هااعلانات ویژه

نامه یکی از دختر خانم های دانشجو

نامه یکی از دختر خانم های دانشجو به بنده که در بحث تحلیل تعدد زوجات در اسلام شرکت کردند که بعد از سلام و تعارفات نوشته بودند :
مشکلی که از من حل شد مشکلی علمی بود و اینکه فهمیدم یک زن باید آنقدر آزاده باشد که حتی به علاقه همسرش نیز وابسته نباشد و خداوند دنیا را محل امتحان قرار داده نه محل تغذیه نفس سیری ناپذیر، و باید تا لحظه ای که زنده ایم یادمان نرود که حکم الهی را بر خواسته دل خود ترجیح دهیم و تسلیم امر الهی باشیم .

من آموختم در جایی که در تعدد زوجات دائمی و یا موقتِ مرد حکم می دهند رضایت همسر اول شرط نیست زنان باید از این حکم بطور ضمنی بفهمند که همسرشان جز امانت الهی نیست و نباید انحصار طلب باشند
و بالاتر از آن نباید به اینکه تنها محبوب همسر خود باشند دل ببندند و برای آن بجنگند زیرا این یعنی بردگی، بردگی چی؟ بردگی محبت !

نتیجه ای که حاصل می شود چیست؟ ! روحشان آرامش میابد؟ نه ! نتیجه :  غفلت از حق تعالی و دستورات حضرتش، خودخواهی و خودکامگی و چشم بستن به نیازهای هم نوعانشان، نگرانی دائمی برای نرفتن همسرشان به سوی زن دیگر ،راضی شدن به در معرض گناه قرار گرفتن یا لااقل محرومیت زنان دیگر و گاه شوهر از برآورده شدن نیازهایشان خواهد بود .

این خواسته انحصار طلبانه جز دل مشغولی دنیا نیست چرا که (یوم یفر  المرء من اخیه , وامه وابیه , وصاحبته  وبنیه) شوهر و  منحصر  بودن محبت شوهر به  زن, دردی از او دوا نمی کند بلکه تسلیم به امر الهیست که به درد او می خورد .

ما اگر نخواهیم به این احکام بیاندیشیم و تسلیم آنها باشیم اسما شیعه امیرالمؤمنین و رسما شیعه عمر غاصب هستیم .

باور آزادی مرد در ازدواج موقت یا مجدد نکته ای تربیتی نیز برای زنان دارد و آن اینکه حق مسلم مرد را بازور و بهانه گیری و پلیس بازی نمیتوان و نباید از او گرفت .

اگر کسی در پی محبت و جای دیگر نرفتن دل شوهر است راهش کسب هنر خوب همسرداری کردن است .

گرچه به نظرم حرص این امور فانی را زدن برای خواهش دل خود نیز بیهوده است وقتی به زحمتش می ارزد که حتی خوب همسرداری کردن نیز برای به انحصار درآوردن محبت شوهر نباشد بلکه برای رضای خداوند باشد .

چرا که سه خاصیت دارد :

۱) تلاش ما در آخرت نتیجه دارد

۲) اگر با همه تلاش موفق نشدیم سرخورده نمی شویم

۳) مبتلا به حرص زدن نمی شویم چون وظیفه خود را انجام داده ایم

و نتیجه را به خداوند واگذار کرده ایم .

دوستان را در این بحث که ظاهرا به آزمون خفیّ ایمانها تبدیل شده به آرامش و توجه به مرگ که قطع تمام علایق و تنها ماندن با صورت و نتایج اعمال است دعوت می کنم و دقت به این موضوع برای همه مؤمنین از همه ادیان,  نه احتیاج به دلیل و برهانهای پیچیده دارد و نه تخصص در روایت و تفسیر می خواهد . برای آزاد کردن عقل از احساسات و هیجانها که اولین منزل رسیدن به حقیقت است خوبست لحظه ای به مرگ بیاندیشیم و آنرا به خود نزدیک ببینیم در چنین شرایطی گویی یکباره از قید تعلقات نفس که منشأ لجاجت وحق ناپذیری هستند آزاد می شویم و آنگاه تازه در کلاس اول دین  می توانیم حکم خداوند و سیره معصومین (ع) را به تعقل و تحلیل بنشینیم

والسلام

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن